Vanliga Frågor

pratbubbla illustration till vanliga frågor för Soliana ABHur fungerar det med nyckelhantering?

För att få tillträde till våra kunders bostäder finns det två möjligheter.

  1. Kunden släpper själv in oss t.ex. innan man går på morgonen.
  2. Soliana kvitterar ut en nyckel från kunden.

​Vi förvarar nycklar i låsbart säkerhetsskåp. Nycklarnas märkning går ej att härleda till adress eller person. Soliana innehar ansvarsförsäkring som täcker ev. nyckelförlust och de kostnader en förlust kan medföra. T.ex. låsbyte eller i värsta fall kostnader för inbrott. Vi godtar inga varianter där man lämnar nycklar ”under dörrmattor” eller liknande.

Vem tillhandahåller städutrustning?

Av olika skäl har vi valt att använda kundens egen städutrustning.

Hygieniska – antalet resistenta bakterier (MRSA,ESBL,VRE) ökar i samhället inte bara på institutioner och sjukhus. Därför är det olämpligt att använda samma städutrustning mellan olika kunder.

Kunden har ofta egna önskemål och krav på olika städartiklar och rengöringsmedel.

Företagsekonomiska – Vi har en förmånlig prisbild och en anledning är att vi har låga fasta kostnader. Vi använder inte dyra inventarier som tjänstebil och dyr städutrustning. Vi använder i möjligaste mån kommunala transportmedel.
Vid första besöket tillhandahåller vi en checklista med den städutrustning vi behöver för att kunna göra ett bra jobb. Om kompletteringar behöver göras kan vi stå till tjänst med inköp till självkostnadspris. Kostnaden brukar hamna på max 300kr.

Kan regelbunden städning verkligen minska sjukfrånvaro?

Regelbunden städning kan minska risk för smitta av t.ex. influensa och magsjuka. En annan vanlig infektion är springmask som är vanlig hos små barn. Där är regelbunden städning en viktig del av behandlingen. Detta p.g.a. att maskäggen ofta sprids via underkläder, lakan till golv och möbler.

Vår personal är utrustad med handsprit som används före och efter vi går in i ett hem. Handspriten används även före och efter orena arbeten. Vi använder ytdesinfektionsmedel för spritning av toalettstolar, handfat, knoppar och dörrhandtag. Ytdesinfektion är extremt effektivt mot mikroorganismer.
Dessa åtgärder har två effekter. Dels minimeras risken för spridning av ev. smittad personal. Dels minskas risken för att ev. smitta sprids mellan personer i hemmet. En annan positiv effekt är förekomsten av andra mikrororganismer t.ex. bakterier minskar.

Vad ingår i en hemstädning?

I grundstädningen ingår:

Alla rum: Dammsugning. Våttorkning av golv i alla rum. Torka av lister och eluttag. Dammtorkning av bord, bänkar, bokhyllor och fönsterbrädor

Badrum: Rengöring av toaletter, handfat, duschkabin, kakel och badkar.

Kök: Köksluckor, spishällar och mikrovågsugnar utvändigt. Diskho, plocka disk i diskmaskin ev. handdisk. Tömmer soporna.

Den som vill kan komplettera med tvättservice, strykning, fönsterputs eller egna önskemål.
OBS. Kunden har alltid möjlighet att själv välja eller välja bort vad som skall göras.

​Har ni garanti för flyttstädning?

Ja vi lämnar garanti för vår flyttstädning. Brister av städningen som upptäcks i samband med besiktning av lägenheten åtgärdas utan extra kostnad. Villkoret är dock att det är en normalt smutsad lägenhet d.v.s. inte om städningen föregåtts av t.ex. en renovering. I sådana fall är det fråga om byggstädning och då städar vi på löpande taxa men utan att lämna garanti.

För att vi skall kunna åtgärda en ev brist måste vi ha tillgång till lägenheten inom en vecka efter det datum städningen utfördes eller enligt överenskommelse. I annat fall gäller inte garantin.

Hur fungerar det med skattereduktionen?

Sedan 2009 kan man bara få skattereduktion genom den sk. fakturamodellen. Det betyder att vi drar av skattereduktionen redan på fakturan. Ni betalar alltså bara beloppet efter skattereduktion. Vi får sedan tillbaka reduktionen från skatteverket. Ni får då en bekräftelse från skatteverket att så skett. Läs mer på skatteverket.

Vad händer om något går sönder?

I normalfallet kontaktar vår personal oss om något går sönder. Vi brukar då kontakta kunden som får uppskatta värdet på det sönderslagna. Saker av mindre värde ersätter vi kontant. Är det saker eller skador till ett större värde kontaktar vi vårt försäkringsbolag som utreder skadan. Vår ansvarsförsäkring täcker skador upp till 10 000 000kr. Vi ersätter skador som åsamkas av oss. Dock inte normal förslitning av städutrustning/material t.ex. en gammal dammsugare som slutar att fungera.

 

Kontakta
Vill du ha prisuppgift för våra tjänster, använd gärna formuläret på kontaktsidan istället.

Antispam fråga: